سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مهارت نرم چیست؟

مهارت نرم (soft skills) که با عناوین متفاوتی مثل مهارت های فردی، مهارت های انسانی و مهارت های بین فردی نیز شناخته می شود، مجموعه‌ای از ویژگی‌های ارزشمند شخصیتی هستند که روابط فرد را در یک محیط اجتماعی مشخص می‌کنند. این مهارت ها می تواند شامل روابط اجتماعی، توانایی های ارتباطی، مهارت های زبانی، عادات شخصی، همدلی شناختی یا عاطفی، مدیریت زمان، کار گروهی و ویژگی های رهبری باشد. مهارت های سخت(hard skills) نیز همانطور که گفتیم به مهارت های فنی شما گفته می شود و این دو مهارت به عنوان مکمل می توانند شما را به یک نیروی کار ایده آل تبدیل کنند.

مهارت های سخت از طریق آموزش قابل یادگیری هستند اما مهارت های فردی یادگیری چالش برانگیز و زمانبری را خواهند داشت.

شما اگر مهارت فردی بالایی داشته باشید با مشتریان و همکاران و مدیران خود روابط سالم و بهینه ای خواهید داشت و از پس چالش ها و موقعیت های سخت بهتر بر می آیید؛ که این موضوع نه تنها بر روی عملکرد فردی شما بلکه بر عملکرد کل شرکت تاثیر مثبت خواهد گذاشت و بازدهی جمعی بالا می رود. به همین علت است که کارفرمایان این روزها بیش از مهارت های تخصصی به دنبال مهارت های نرم در پرسنل خود هستند.

انواع مختلف مهارت‌های فردی

 

مهارت‌های تعامل و ارتباطات

تقریبا هر شغلی نیازمند برقراری ارتباط و تعامل در جهت سوددهی شرکت می‌باشد. این ارتباط می‌تواند از طریق ایمیل، تماس تلفنی و حضوری صورت گیرد. داشتن ارتباطان قوی می‌تواند تا حد بسیاری زندگی را برای شما و افراد نزدیک شما آسان کند. تعامل و برقراری ارتباط یک رابطه دو طرفه است. بنابراین مهارت‌هایی مانند خوب گوش دادن، پرسیدن سوالات مناسب و حفظ زبان بدن همگی زیرشاخه مهارت‌های ارتباطاتی قرار می‌گیرند.

 

مهارت‌های بین فردی

مهارت‌های بین فردی بسیار شبیه به مهارت‌های ارتباطاتی می‌باشد. مهارت‌های بین فردی به جهت برقراری ارتباط با هر یک از کارمندان شرکت امری ضروری به حساب می‌آید. همه ما می دانیم که افرادی که به راحتی می‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند، به راحتی می‌توانند با افراد مختلف سازگار شوند. برای کارفرمایان، یافتن کارمندانی که بتوانند در هر گروهی به راحتی جا بیوفتند و با افراد مختلف کنار بیایند و سبک ارتباطاتی خود را تنظیم کنند بسیار ارزشمند است.

 

مهارت‌های رهبری

خواه در موقعیت مدیریت باشید و یا مسئولیت انجام یک پروژه بر عهده شما باشد، باید مهارت‌های رهبری را که شامل انگیزه دادن به سایر افراد گروه می‌باشد را داشته باشید. یک رهبر از اعتماد به نفس بالایی برخوردار است و مهارت‌های بین فردی قوی دارد. آن‌ها باید بدانند که چگونه شخصیت‌های مختلفی را که تیم آن‌ها را تشکیل می‌دهند مدیریت کنند و مسئولیت پروژه‌هایی را که بر عهده می‌گیرند (رهبری می‌کنند) بپذیرند.

 

مهارت‌های حل مسئله

کارفرمایان نمی‌خواهند مسئولیت و انجام هر مشکلی را که در زندگی کاری روزمره شما رخ می‌دهد را بر عهده بگیرند. یک شغل اساسا یک سری از مشکلاتی را شامل می‌شود که باید حل شوند. و کسانی که قدرت استدلال، خلاقیت و اعتماد به نفس لازم برای مقابله با این مشکلات را دارند همیشه برای کارفرمایان ارزشمند خواهند بود. در حالی که برخی از مشکلات برای حل شدن نیاز به مهارت‌های سخت دارند، اما اگر مهارت‌های حل مسئله قوی داشته باشید می‌دانید که هنگام بروز مشکلات باید با چه افرادی همکاری کنید.

 

مدیریت زمان

توانایی مدیریت وقت به طور موثر برای هر شغلی ضروری است. اولویت بندی انجام کارها، برنامه ریزی و زمان بندی همه جنبه‌های مدیریت زمان را شامل می‌شوند. سازماندهی و انجام کارها در موقع مقرر باعث می‌شود تا مورد توجه کارفرمایان خود قرار گیرید. و شما پس از به نمایش گذاشتن مهارت‌های مدیریتی قدرتمند، خواهید دید که استقلال و فرصت‌های شغلی بیشتری به سراغ شما می‌آیند.

 

انعطاف‌پذیری / سازگاری

تغییر در محیط کار می‌تواند رخ دهد. یک کارمند انعطاف پذیر که می‌تواند خود را با هر شرایط سازگار کند برای کارفرمایان بسیار ارزشمند است. گاهی اوقات لازم است که وظایفی را انجام دهید که خارج از وظایف تعیین شده شما می‌باشد و سازگار بودن در اینجا به این معناست که هنگام انجام وظایف به اینکه کسی از شما نگهداری کند نیاز نخواهید داشت. امکان رفتن به محیط‌های جدید، یادگیری‌ فناوری‌های جدید و فرایندهای جدید شما را به کارمندی تبدیل خواهد کرد که یک شرکت برای مدت طولانی می‌خواهد با او کار کند.

 

تفکر انتقادی

تفکر انتقادی شامل داشتن یک رویکرد تحلیلی برای حل مشکلات است. تفکر انتقادی قوی نه تنها به شما کمک می‌کند وظایف محوله را به طور موثر انجام دهید، بلکه به شما کمک می‌کند تا روش‌های موثرتری برای انجام کارها و وظایف محول شده، هم در زمان حال و هم در زمان آینده پیدا کنید. داشتن تفکر انتقادی به رشد، انطباق و پیشرفت شرکت کمک می‌کند و در هر موقعیت و هر صنعتی ارزشمند است.

 

مهارت‌های سازمانی

داشتن مهارت‌های سازمانی قوی چیزی فراتر از مرتب نگه‌ داشتن میز کار و یک فایل بایگانی منظم است. البته که این موارد نیز جزیی از آن است. اما مهارت‌های سازمانی شامل سازماندهی زمان، وظایف تیم و برنامه‌های شما است. اینکار به منظور انجام کارها به صورت کارآمد و به ترتیب است. مهارت‌های سازمانی قوی قابل انتقال هستند و صرف نظر از ماهیت کار به موفقیت شما نیز کمک خواهد کرد.

 

خلاقیت

یک کسب و کار بدون به کارگیری خلاقیت توانایی رشد و پیشرفت را ندارد. توانایی شکستن چهارچوب ذهنی و تفکر آزادانه در رابطه با شیوه‌ها، فرآیندها و مشکلات می‌تواند باعث صرفه جویی در وقت و هزینه یک شرکت شود. خلاقیت برای هر شغلی که مواد داخلی یا خارجی تولید می‌کند مهم است. در واقع، فردی که بتواند توانایی به چالش کشیدن وضعیت موجود و ارائه ایده‌های جدید را داشته باشد برای کارفرمایان بسیار ارزشمند است.

 

همکاری

مهارت‌های همکاری قوی در واقع همان توانایی‌ انجام کارها به صورت گروهی می‌باشد. بیشتر مشاغل از شما می‌خواهند که با دیگر افراد همکارتان بایکدیگر کار کنید، و به صورت تیمی کار کردن به این معنی است که موفقیت پروژه را بر شکوه شخصی خود مقدم می‌دارید. توانایی همکاری خوب همچنین به معنای گوش دادن موثر به دیگران، شناسایی نقاط قوت و ضعف خود و هم تیمی‌هایتان و دانستن این موضوع است که چه موقع باید از دیگران پیروی کنید و چه موقع باید رهبری را بر عهده بگیرید می‌باشد.

 

توجه به جزئیات

گاهی اوقات یک اشتباه می‌تواند برای یک کسب و کار بسیار گران تمام شود. اگر شما بتوانید به جزئیات با دقت زیاد توجه کنید، می‌توانید از اینکه این اشتباهات به یک موضوع جدی‌تری تبدیل شوند تا حد قابل توجهی جلوگیری کنید. اما در حالی که در جستجوی یافتن کاری هستید چگونه ثابت کنید که از دقت بالایی برخوردارید؟ سعی کنید یک رزومه با یک قالب‌بندی مناسب داشته باشید و همچنین یک نامه بدون هیچگونه اشتباهی ارسال کنید. به این روش می‌توانید به بسیاری از کارفرمایان میزان دقت خود را نشان دهید.

 

قابل اعتماد بودن / مسئولیت‌پذیر بودن

مبنای اینکه یک کارمند قابل اعتماد است یا خیر با حضور به موقع در سرکار مشخص می‌شود. همچنین یک کارمند که واقعا قابل اعتماد است زمانی خود را نشان می‌دهد که سایر کارمندان یا ارباب رجوع بتوانند در هر شرایطی که به کمک نیاز داشتند از او کمک بخواهند.

از طرف دیگر مسئولیت‌پذیر بودن به این معناست که بدانید در سرکار چه انتظاراتی از شما دارند و به همین جهت کار و وظایف خود را به عهده بگیرید حتی اگر دچار مشکل شدید. قابل اعتماد بودن و مسئولیت‌پذیر بودن از دیگر ویژگی‌های رفتاری هستند که برای کارفرمایان از اهمیت بالایی برخورداند و این ویژگی تا حد زیادی شما را به یک کارمند قوی تبدیل می‌کند.

 

با انگیزه بودن

به همان اندازه که باید هم تیمی و شنونده خوبی باشید، باانگیزه بودن نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. هیچ کارفرمایی نمی‌خواهد که در طول روز به شما وظایف‌تان را تاکید کند و به طور مداوم به شما بگوید که چه کاری را باید انجام دهید. ابتکار عمل باعث می‌شود تا بتوانید در هر شغلی مورد توجه قرار بگیرید. داشتن انگیزه ذاتی برای موفقیت در همه وظایف روزمره خود برای کارآیی یک کسب و کار بسیار مهم است.

 

اخلاق کاری

اخلاق کار بسیار مرتبط با انگیزه شخصی است و به این معنا است که کوشش در کار فضیلت ذاتی خود را دارد. فردی با اخلاق کاری قوی برای اینکه وظایف خود را به درستی انجام دهد نیازی به تشویق ندارد. این نوع افراد از کار خود لذت می‌برند و به آن افتخار می‌کنند.

افرادی که از اخلاق کاری بالایی برخوردار هستند، بسیاری از صفات ذکر شده در بالا را دارند و با نگرش پیروزمندانه وظایف خود را انجام می دهند.

 

حرفه‌ای بودن

آخرین نوع مهارت‌های فردی حرفه‌ای بودن است که این ویژگی نیز مانند سایر صفات از اهمیتی بالایی برخودار است. حرفه‌ای بودن به معنای نشان دادن رفتار یک انسان بالغ، مسئولیت‌پذیر با عزت نفس بالا در انجام همه کارها می‌باشد. حرفه‌ای بودن همچنین به معنای صادق بودن و نشان دادن صداقت در هر موقعیتی است. افراد حرفه‌ای همچنان می‌توانند افراد شاد و سرگرم‌کننده‌ای باشند، اما اینگونه افراد زمان و مکان هرچیزی را می‌دانند. یک کارمند حرفه‌ای کارمندی است که برای انجام کارها به روش صحیح از نظر رویه‌ای و اخلاقی همیشه می‌توانید به او اعتماد کنید.

منبع