سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دیجیتال برندینگ شامل چیست ؟ : چگونه برندسازی دیجیتال را شروع کنی

1.مشتریان ایده‌آل خود را شناسایی کنید و پرسونای مشتری بسازید

در این مرحله باید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • مشتریان شما چه کسانی هستند؟
  • نیازهای دقیق آنها چیست؟
  • کجا حضور دارند؟
  • چگونه می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید؟
  • روش خرید مورد نظر آنها چیست؟
  • چه زمانی خرید می‌کنند؟
  • عادات خرید آنها چیست؟

به طور خلاصه باید یک سفر کامل از مراحل خرید را ترسیم کنید تا از نیازهای مشتریان و اقدامات بعدی آنها مطلع شوید.

در ادامه چند مرحله برای ایجاد پرسونای مشتری ایده‌آل شما آورده‌ایم:

  1. مشخصات مهم و شخصی مانند موقعیت مکانی، سن، جنسیت، علایق، سطح تحصیلات، نوع شغل، زبان، انگیزه خرید، سطح درآمد و … را مشخص کنید.
  2. برای درک بهتر مشتریان از گزارش‌های فیسبوک، اینستاگرام و Google Analytics Audience استفاده کنید.
  3. پرسونای خود را بر اساس محرک‌های رفتاری و طرز فکر درک شده – ده روش تقسیم‌بندی رفتاری که در تصویر بالا آورده‌ایم – مدل سازی کنید.
  4. از مشتریان خود نظرسنجی کنید تا اطلاعات مربوط به آن‌ها را شناسایی کرده و بر اساس آنچه به شما گفته‌اند، پرسونا بسازید. حواستان باشد که نیازی به حدس زدن نیست!
  5. بر اساس داده‌ها عمل کرده، آنها را آزمایش کنید و بهینه‌سازی پرسونای مشتری فعلی خود را ادامه دهید.

2. اهمیت لوگو در برندسازی دیجیتال

لوگو تنها تصویری است که برند شما را به مشتری معرفی و مرتبط می‌کند. مثلا وقتی تصویر سیاه رنگ موشی با گوش‌های گرد را می‌بینید، یاد والت دیزنی و کمپانی آن می‌افتید یا با دیدن سیب نیم خورده، به یاد کمپانی اپل می‌افتید. لوگو معمولا تصویری ساده و با جزئیات کم است تا مخاطب آن را ناخودآگاه و سریع به ذهن بسپارد.

لوگو باید با شخصیت و ارزش‌های کسب و کار، کمپانی، صنعت و مخاطبان هدفتان مطابقت داشته باشد. لوگو باید به اندازه کافی به یاد ماندنی، موثر و ساده باشد. به طوری که مخاطب آن را بین سیل عظیمی از تصاویر و اطلاعاتی که از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌بیند، به یاد بیاورد.

برای اینکه بتوانید لوگوی بهتر و متفاوتی نسبت به هم صنفی‌های خود طراحی کنید، بهتر است نگاهی به لوگوهای صنعت خود بیندازید تا ببینید رقبای شما چطور عمل کرده‌اند. البته رنگ را هم فراموش نکنید! انتخاب مناسب رنگ می‌تواند تفاوت و خاص بودن برند شما را نشان دهد. ببینید که برندهای بزرگ از رنگ‌های ساده و معمولا تک رنگ استفاده می‌کنند.

لوگویی که طراحی می‌کنید باید طوری باشد که بتوانید آن را به راحتی و با هر اندازه‌ای روی همه محصولات، کارت‌های ویزیت، سربرگ‌ها و بیلبوردها چاپ کنید. این لوگو باید روی تصاویر پروفایل، سربرگ‌های ایمیل، اپلیکیشن و … هم حک شود.

فراموش نکنید که لوگو اولین ایستگاه شما در راه پر پیچ و خم رسیدن به مقصد برندسازی دیجیتال است.

3. وب‌سایت، یکی از مراحل مهم برندسازی دیجیتال

گر لوگوی شما به عنوان علامت و نشانه کسب و کارتان شناخته می‌شود، وب‌سایت شما محلی برای اجرای نمایشگاه دیجیتال شما است. وقتی مشتری می‌خواهد فروشگاه فیزیکی، ساعت کاری، لیست محصولات یا اطلاعات تماس شما را بداند، از دفترچه تلفن یا مثلا شماره 118 کمک نمی‌گیرد. بلکه خیلی راحت وب‌سایت شما را در گوگل جستجو می‌کند و اطلاعات شما را پیدا می‌کند.

وب‌سایت‌هایی که طراحی آسان و ساده‌ای دارند، موثرتر هستند. کاربر باید بتواند به راحتی در وبسایت شما چرخ بزند و بخش‌های موردنیاز خود را پیدا کند. انتخاب رنگ صفحات و طراحی گرافیکی هم باید هوشمندانه و بر اساس لوگوی برندتان انتخاب شود.

بهتر است نام برند و جزئیات ضروری با فونت‌های برجسته و خوانا نوشته شود. صفحات اطلاعات مختصر و مفیدی داشته باشند و شلوغی و سختی کار با صفحات لندینگ، کاربران را اذیت نکند. اگر تنها اطلاعات ضروری را در صفحه قرار دهید، احتمال کلیک مشتری هم بیشتر می‌شود.

وب سایت شما باید ساختار لینک‌ به اصطلاح “crawlable” داشته باشد. به این معنی که کاربران و موتورهای جستجو بتوانند به آسانی به تمام اطلاعات ارائه شده در وب‌سایت دسترسی داشته باشند. در این صورت محتوا به راحتی توسط موتورهای جستجو ایندکس می‌شود و در میان انبوهی از محتواهای ضعیف اینترنتی گم نخواهد شد.

در نهایت از سرعت و کارکرد وبسایت خود مطمئن شوید. همه لینک‌ها، دکمه‌ها، تصاویر و … را بررسی کنید و مطمئن شوید که خطایی وجود ندارد. به هر حال وب‌سایت‌ یک اصل مهم و حیاتی برای موفقیت برند است و لازم است وقت زیادی برای بهینه‌سازی آن صرف شود.

4. پیام‌ تجاری یا اسلوگان در digital branding

پیام تجاری و چگونگی گفتن آن اهمیت زیادی دارد. پیام تجاری باید کاری را که شرکت شما انجام می‌دهد و به آن اعتقاد دارد، منعکس کند؛ و به طور خلاصه در مورد نیازها و خواسته‌های مشتریان شما صحبت کند.

یک پیام تجاری موفق باید به این سوالات پاسخ دهد:

  • چه کار می‌کنید؟
  • منتظر چه هستید؟
  • چرا مهم هستید؟

مثلا اگر یک کافه جدید در سطح شهر راه‌اندازی کرده‌اید، پیام شما می‌تواند این باشد: ما بهترین پنکیک‌ها، نوشیدنی‌ها و دسرها را آماده می‌کنیم. اگر لحن پیام شما با خدماتی که ارائه می‌دهید، یکی باشد، به احتمال زیادی خیلی سریع به مشتریان زیادی خواهید رسید.

پیام تجاری به نوع محصول و خدماتی که ارائه می‌دهید، ارتباط دارد. مثلا اگر فروشنده لوازم آرایشی باشید، احتمالا پیام شما با پیامی که برای برند تجهیزات پزشکی آماده می‌شود، تفاوت زیادی دارد. به هر حال چیزی که مهم است این است که همیشه تمام تلاش خود را بکنید تا روی نقاط مثبت و راه‌حل‌ها تمرکز کنید نه نقاط ضعف و کاستی‌ها.

فراموش نکنید که پیام تجاری شما باید در همه جا یکسان باشد. متنی که در عنوان سئوی صفحات وبسایتتان در نتایج گوگل دیده می‌شود، باید با نام تجاری موجود در وب‌سایتتان و همینطور شبکه‌های اجتماعی مطابقت داشته باشد. نمایندگان خدمات مشتری شرکت شما با همین لحن با مشتریان صحبت کنند – به آن وفادار بمانند – و شعار موردنظر در کارت‌های ویزیت، سربرگ‌ها و … هم نوشته شود.

مطمئن باشید که مخاطبان آنلاین در هر کانالی که هستند، پیام برند شما را ببینند. اگر برند شما در اینترنت فعالیت دارد، باید به قوانین آن عمل کند. اینترنت روش‌های ارتباطی منحصر به فرد خود را دارد. مثلا مواردی مثل لحن عامیانه، استفاده از تصاویر خاص و با کیفیت، گیف‌های انیمیشنی بامزه و … باید مورد استفاده قرار بگیرند.

چند نمونه از پیام‌ برندهای معروف ایرانی و جهانی را در ادامه آورده‌ایم. پیام‌ها و جملاتی که همیشه ثابت هستند و با شنیدن آن‌ها، سریع به یاد برند موردنظر می‌افتیم:

  • بانک خوب، سرمایه است.
  • مزمز، هم مزه هر لحظه
  • هیچ کس تنها نیست، همراه اول
  • گلدیران، ضمانت خرید شما است.
  • کیت کت (KitKat): Have a break. Have a kitkat
  • نایکی (Nike): Just do it!
  • مک دونالد (McDonald’s): I love it
  • آدیداس (Adidas): Impossible is nothing

5. سئو، یکی از بخش‌های اصلی digital branding strategy

سئو (seo) یا همان بهینه‌سازی موتور جستجو، حضور سایت شما در نتایج موتورهای جستجو را تضمین می‌کند. پس سعی کنید سایت خود را برای موتورهای جستجوی مختلف از گوگل گرفته تا یاندکس روسیه بهینه کنید؛ اما باید قوانین مربوطه را بدانید و آن‌ها را اجرا کنید.

وقتی مشتریانتان شما را در نتایج اول گوگل ببینند، راحت‌تر به شما اعتماد می‌کنند و نرخ کلیک و مسلما فروش شما افزایش پیدا می‌کند. اگر دوست دارید در مورد حضور در نتایج اول گوگل بیشتر بدانید، مقاله چطور صفحه اول گوگل باشیم؟ را از دست ندهید.

حتما در جریان قوانین و الگوریتم‌های گوگل باشید و به روز رسانی‌ها را هم دنبال کنید. در ادامه به تعدادی از نکات مهم اشاره کرده‌ایم:

  • مطمئن شوید که لینک‌سازی داخلی خوبی دارید و هر صفحه از وب‌سایت شما، از طریق یک صفحه دیگر قابل دسترس است.
  • صفحات را برای کاربران طراحی کنید، نه موتورهای جستجو
  • به دنبال این باشید که چگونه وب‌سایت خود را جذاب‌تر و مفیدتر کنید
  • به دنبال ارائه اطلاعات باارزش باشید و به این صورت سایت خود را متمایز کنید
  • همواره لینک‌های خراب، ارورها و هک شدن‌ها را چک و آن‌ها را رفع کنید

می‌توانید از ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی مانند Ubersuggest ،Ahrefs یا Keywordtool برای یافتن کلمات کلیدی مناسب و پر جستجو استفاده کنید. یافتن کلمات کلیدی مناسب اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل باید وقت زیادی برای یادگیری این موضوع بگذارید. برای به دست آوردن اطلاعات مفید در این زمینه مقاله‌های زیر به شما کمک می‌کند:

  • معرفی 13 ابزار جستجوی کلمات کلیدی برای بازاریابی دیجیتال
  • جستجوی کلمه کلیدی چیست و چطور انجام می‌شود؟

به دنبال لینک‌سازی خارجی باشید و از رپورتاژ آگهی برای گرفتن بک لینک استفاده کنید. فراموش نکنید که سئو سایت، یکی از اصلی‌ترین بخش‌های برندسازی دیجیتال است و حضور شما در فضای وب می‌تواند تضمین‌کننده موفقیت شما باشد. البته اگر همه قوانین را به درستی رعایت کنید و از یک تیم حرفه‌ای سئو مثل عظیم مدیا در زمینه مشاوره دیجیتال برندینگ کمک بگیرید.

منبع